Målsætning
Vestskolen tilstræber med sin proaktive kommunikation, at skolen anses som en attraktiv, professionel skole for alle lokalområdets elever og forældre, og at denne indsats bidrager til at skolen lykkes med sin kerneopgave.
Principper
• Skolen står ved sit syn på kerneopgaven og kommunikerer det gerne.
• Skolen kommunikerer aktivt og med faste mellemrum ’gode historier’, eksempler fra dagligdagen, ledelses- og bestyrelsesarbejde eller lignende for at sikre kendskabet til skolen på forskelligt plan og til modtagere med forskellige interesser.
• Skolen oplyser og giver eksempler på særlige indsatser, forsøg eller faciliteter på skolen.
Vægtning
• Vi bidrager til at indfri målsætningen, hvad enten vi er personale, ledelse eller bestyrelse, og vi inviterer elever og forældre til at bidrage og også se værdien af den proaktive kommunikation.
• Vi sikrer bredde i vores proaktive kommunikation, og vi er nysgerrige efter, hvad der virker bedst.
• Vi kommunikerer med bevidsthed om egne styrker, og vi er stolte over at kommunikere styrkerne til vores omgivelser.
Plan
Forud for hvert skoleår behandler skolebestyrelsen et oplæg til en kommunikationsplan fra skolen. Planen skal bidrage til at indfri målsætningen og er rammesat af principperne.
Behandlingen indgår i skolebestyrelsens årshjul og behandles senest i maj-juni måned.
Derudover kan bestyrelsen diskutere øvrige indsatser.
Vedtaget, april 2022
BILAG
Kommunikation, som vi gør det i dag
AULA: Kommunikation mellem skole og hjem – oftest på klasseniveau. Skriftlig kommunikation internt på skolen.
Facebook: De små, billedbårne og oftest lidt ”lettere”, korte hverdagsglimt fra begge matrikler.
Artikler: Vi har (i kraft af at vi pt og indtil april 2025 har en journalist ansat til kommunikation) mulighed for at nå bredere ud med de gode historier fra skolen.
Eksempler på artikler, som er blevet bragt i Odder Avis/på odder.dk i løbet af 2021 og 2022:
• Klub Vest (en succes)
• Børn skal lykkes i fællesskab (om læringskonsulenterne)
• ”Ressourcen” har kræfter til at rumme de børn, der har det svært
• HOP-IN på Jordbrugets Uddannelsescenter (7. klasserne ude at snuse til praktiske fag)
• Sidste skoledag 2022
Ideer til rammesætning af kommunikationsplan
Nedenstående grafik med koncepter og leverancer er en forsøgsvis rammesætning af kommunikationsarbejdet, som kan synliggøre, at principperne omsættes i proaktiv kommunikation. De konkrete ideer og leverancer under hvert princip kan variere.
