
Elever i Odder Kommune skal have mulighed for at benytte et fritidstilbud på Vestskolen:
• Førskole: april-juli inden barnet starter i 0. klasse
• SFO: 0. - 3. klasse
• Klub: 4. - 6. klasse
Det bærende princip er, at skolefritidsordningen skal tilbyde et kvalificeret tilbud for alle elever, der understøtter børnenes trivsel, tryghed og dannelse i meningsfulde fællesskaber, da fritiden på Vestskolen er ”vi-tid”.
Dette skal ses igennem aktiviteter og tiltag, der er kendetegnet ved:
• barnets mulighed for den frie leg, selvvalgte aktiviteter og medbestemmelse (barnets stemme)
• børneinddragelse, hvor børnenes synspunkter og perspektiver indgår i den praksis, der er i SFO og klub
• organiserede og inkluderende aktiviteter, der giver barnet en indholdsrig fritid
• at udeleg, bevægelse og det kreative element indgår som en fast daglig aktivitetsmulighed
• at have aktivitetsområder, der inviterer til børnenes leg og sociale udvikling
• tryghedsskabende børnebaser med kendte voksne
• arrangementer og aktiviteter fremmer fællesskaberne på tværs af alder, baggrund og køn
Fritidstilbuddene er vigtige kerneområder, hvor det er vigtigt at Vestskolen sikrer kvalificerede og faguddannede medarbejdere, der kan understøtte og udvikle fritidsområdet - førskole, SFO og klub.
Kommunikation mellem førskole/SFO/klub og hjemmet følger skolens princip for kommunikation mellem skole og hjem. Forældresamarbejdet skal understøtte barnets hverdag og almene udvikling. Dette sker ved den uformelle daglige kontakt (primært i førskole og SFO), ved formelle samtaler og møder, ved fysiske opslag og sedler samt via digital kommunikation og information.
Fritidsområdet skal have et formelt samarbejde med byens øvrige dagtilbud, SFO’er og klub, samt med foreninger, kulturinstitutioner og det øvrige civilsamfund for at understøtte intentionerne bag ”Den åbne skole”.
Vedtaget i skolebestyrelsen 13. juni 2022.