Handleplan for læsning
Vedr. vision, formål og mål læner vi os på Vestskolen op ad den kommunale handleplan for sprog,
læsning og literacy:
Vision
Alle børn og unge skal udvikle så gode sproglige kompetencer og literacyfærdigheder, som de kan,
uanset social baggrund.
Hvad er Literacy
Literacy er menneskets kompetence til at afkode, forstå og anvende tegn som f.eks. bogstaver, tal,
diagrammer, grafer, tegninger og billeder.
En forudsætning for Literacy er talesprog og pragmatisk forståelse.
kilde: Nationalt Videncenter for Læsning.
Formål for sprog, læsning og literacy
Odder Kommunes børne- og ungepolitik har som overordnet vision, at alle børn og unge udvikler et
positivt selvværd og udfordres i de miljøer, de indgår i. Samtidig skal børn og unge opleve værdien
af at bidrage til og være en del af fællesskabet.
Gode sprogfærdigheder er en væsentlig forudsætning for børn og unges sociale, følelsesmæssige og
intellektuelle udvikling, og dermed for deres trivsel og selvværd. Tale- og skriftsprog er redskaber
til kommunikation og er afgørende for at kunne deltage og øve indflydelse i alle livets
sammenhænge. Både udenlandsk og dansk forskning viser, at børn med sproglige vanskeligheder i
de tidlige år har øget risiko for at få læse- og skrivebesvær samt har vanskeligt ved at opnå
uddannelsesmæssig succes og gode muligheder i livet (Bleses et al, 2016). Derfor er det vigtigt, at
vi så tidligt som muligt sikrer alle børn en optimal sprogudvikling.
Odder Kommune har valgt at udarbejde en Handleplan for Sprog og Literacy for at sikre en rød tråd
i arbejdet med børn og unges sprog og literacy-udvikling fra 0-18 år.
Mål:
At alle børn og unge i Odder Kommune opnår de sproglige kompetencer, herunder læse- og skrivekompetencer,
der er nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse og for at deltage i livet
som kompetente samfundsborgere.
Tiltag på afdeling Skovbakken i forhold til handleplan for læsning:
- Læsebånd for alle klasser hver dag fra kl. 8.05 - 8.30. Læsebåndet understøttes af indsatser fra
læsevejlederne omkring indhold, materialer og metoder. - Alle indskolingsdanslærere og børnehaveklasselærere har været på et to dagens kursus om den
første læsning. - Læsevejlederne understøtter den faglige læsning fx gennem deltagelse i fagudvalg.
- Der afholdes læseklassekonferencer i på de fleste klassetrin.
- Der afsættes ressourcer til læsevejledere, der har fokus på at kvalificere arbejdet med sprog.
læsning og literacy inden for alle fagområder. - Læsevejledere understøtter, at elever med specifikke vanskeligheder bliver så selvhjulpne som
muligt i forhold til at anvende den kompenserende læse- skrivestøtte. - Der afholdes relevante test og prøver samt opfølgning.