Handleplan ved vold og trusler
Vestskolen er baseret på tryghed og tillid for elever, forældre og medarbejdere, og skolens liv bygger på et godt samarbejde mellem skole og hjem. Vi ønsker, at skolens rammer giver børn og voksne lyst til og mod på det daglige arbejde.
Vi ønsker med denne handleplan at:
- Have fokus på sikkerheden på Vestskolen
- Forebygge voldssituationer
- Reducere antallet af voldsepisoder
- Sikre bevidstheden om, at vold ikke er et personligt problem, men et arbejdspladsproblem
- Sikre, at alle medarbejderne er bekendt med handlemuligheder i forbindelse med
- Episoder med vold eller trussel om vold
- Medvirke til, at den enkeltes grænse respekteres
- Mindske konfliktniveauet
- Sikre en ordentlig omgangstone
Vi henviser i øvrigt til Undervisningsministeriets bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen. (https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/ro-og-klasseledelse/fremme-af-god-orden-i-folkeskolen)
Definitionen af vold:
Psykisk vold: Chikane, mobning, trusler om vold imod dig eller din familie, digital chikane, psykiske reaktioner på risiko for fysisk vold og trusler om vold samt følger af at være vidne til vold og trusler. Listen er ikke udtømmende!
Fysisk vold: Spytter, sparker, slår, skubber, kaster med ting for at ramme vedkommende mv. Listen er ikke udtømmende!
Håndtering, hvis skaden er sket (elev – personale) Hvordan støtter vi den krænkede medarbejder:
- Stop hændelsen og yd psykisk/fysisk i førstehjælp. Det kan være kollegaer, som har overværet episoden, TR og/eller AMR
- Underret ledelsen, som vurderer, om der er behov for akut krisehjælp
- Om nødvendigt overtager andre den krænkede medarbejders arbejde
- Ledelsen afholder hurtigst muligt en samtale med den krænkede medarbejder evt. med deltagelse af TR/AMR
- Den krænkede har til enhver tid ret til psykologhjælp
Hvordan handler vi ift. den krænkende elev/elever:
- Den eller de elever, som har krænket medarbejderne, placeres et sted væk fra “situationen”
- Ledelsen danner sig et overblik over situationen og vurderer, hvad der videre skal ske i sagen
Ledelsen vurderer hvorvidt:
- Eleven/eleverne skal til en samtale med ledelsen
- Udelukkes fra undervisningen/pauserne i den kommende time eller
resten af dagen (men blive på skolen) - Hjemmet skal kontaktes og eleven/eleverne skal hentes hjem
Den videre proces:
- Team og klasselærer informeres af ledelsen, og der aftales hvem og hvordan forældre informeres, og hvilke forældre som skal informeres.
- Ledelsen har ansvaret for, at relevant personale informeres. AMR og ledelsen har ansvaret for, at episoden bliver anmeldt i EASY (frist: 14 dage)
- Ledelsen har ansvaret for at sikre drøftelse af den øvrige procedure med den
krænkede medarbejder, herunder om sagen skal anmeldes som en arbejdsskade. - Der vurderes, om der skal laves en politianmeldelse (frist: 72 timer)
Forældre – personale Hvordan støtter vi den krænkede medarbejder:
- Stop hændelsen og yd psykisk/fysisk førstehjælp.
- Underret ledelsen, som vurderer, om der er behov for akut krisehjælp
- Om nødvendigt overtager andre den krænkede medarbejders arbejde
- Ledelsen tilbyder hurtigst muligt en samtale med den krænkede medarbejder evt. med deltagelse af TR/AMR
- Den krænkede har til enhver tid ret til psykologhjælp
- Fremover skal der være mulighed for, at den krænkede medarbejder ikke er alene
ved møder/samtaler med forældrene
Den videre proces:
- Ledelsen har ansvaret for at informere relevant personale
- AMR og ledelsen har ansvaret for, at episoden bliver anmeldt i EASY (frist: 14 dage)
- Ledelsen har ansvaret for at sikre drøftelse af den øvrige procedure med den krænkede medarbejder, herunder om sagen skal anmeldes som en arbejdsskade
- Der vurderes, om der skal laves en politianmeldelse (frist: 72 timer)
Elev – elev Hvordan støtter vi den krænkede elev:
- Stop hændelsen. En voksen tager vare på den krænkede elev
- Forældrene til den krænkede elev kontaktes samme dag af klasselærer og/eller lederen
Hvordan vi handler ift. den krænkende elev/elever:
- Den eller de elever, som har krænket en elev, placeres et sted væk fra “situationen”
- Vi danner os et overblik over situationen og vurderer, hvad der videre skal ske i sagen
Ledelsen vurderer, hvorvidt:
- Eleven/eleverne skal til en samtale med ledelsen
- Eleven/eleverne skal udelukkes fra undervisningen/pauserne i den kommende time eller resten af dagen (men blive på skolen)
- Hjemmet skal kontaktes og eleven/eleverne skal hentes hjem
Den videre proces:
- Team og klasselærer informeres af ledelsen, og der aftales hvem og hvordan forældre informeres
- Ledelsen har ansvaret for, at relevant personale informeres
- Der laves notat på episoden, som arkiveres i elevmappen
- De øvrige forældre informeres om hændelsen af leder/klasseteam
Vedtaget juni 2024